Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου 2011

Μήπως αυτό είναι το τέλος για την ελευθερία του λόγου στη χώρα μας;


Ήταν στις αρχές Νοεμβρίου, όταν ο πρωθυπουργός δήλωνε αντίθετος με την ποινικοποίηση της λεγόμενης "ρητορικής μίσους". Τότε είχαμε εκφράσει τις επιφυλάξεις μας για την ειλικρίνεια αυτών των δηλώσεων και δυστυχώς φαίνεται να δικαιωνόμαστε. Σήμερα, μόλις δυόμιση μήνες μετά, η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου, ετοιμάζεται να φέρει στη Βουλή, με πρόσχημα την προστασία των μειονοτήτων, ένα νομοσχέδιο, που αν ψηφισθεί, θα αποτελέσει το σημαντικότερο πλήγμα για την ελευθερία του λόγου στη χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες.

Όπως διαβάζω στην «Καθημερινή» , το υπουργείο Δικαιοσύνης έθεσε σε δημόσια διαβούλευση από χθες μέχρι και τις 3 Μαρτίου, τις ρυθμίσεις που θα αυστηροποιούν την αντιρατσιστική νομοθεσία της χώρας. Μέχρι τώρα είχαμε τον προβληματικό "αντιρατσιστικό" Ν. 927/1979, που τιμωρούσε όποιον εξέφραζε προσβλητικές ιδέες κατά προσώπων λόγω της φυλετικής ή εθνικής καταγωγής τους ή όποιον προέτρεπε σε πράξεις ή ενέργειες που μπορούν να προκαλέσουν διακρίσεις, μίσος ή βία κατά προσώπων εκ μόνου του λόγου της φυλετικής ή εθνικής καταγωγής τους. Αυτός ο νόμος εφαρμόστηκε ελάχιστες φορές , με πιο γνωστή περίπτωση , την υπόθεση Πλεύρη. Με τον καινούργιο πιο αυστηρό νόμο, η κυβέρνηση συμμορφώνεται απόλυτα με τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που, ως γνωστόν είναι πρωτοπόρος στην "πολιτικά ορθή" λογοκρισία. Έτσι, στις προτάσεις που κατέθεσε η κυβέρνηση περιλαμβάνονται :Ποινικοποίηση της δημόσιας υπεράσπισης, άρνησης ή της χονδροειδούς υποτίμηση της σοβαρότητας εγκλημάτων γενοκτονίας. Θεσπίζεται η διοικητική ευθύνη των νομικών προσώπων που εμπλέκονται με οποιοδήποτε τρόπο σε εκδηλώσεις ρατσισμού. Επεκτείνεται η προστασία και σε ομάδες ή πρόσωπα που δεν προσδιορίζονται μόνο με βάση τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία, την εθνική ή εθνοτική καταγωγή τους αλλά και τον γενετήσιο-σεξουαλικό τους προσανατολισμό. Επίσης, εκτός από τις προσβολές εναντίον ομάδων ή προσώπων, αξιόποινες θεωρούνται και οι ρατσιστικές και ξενοφοβικές εκδηλώσεις που στρέφονται κατά πραγμάτων (κινητών ή ακινήτων), τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως ή κατ’ αποκλειστικότητα από τις παραπάνω ομάδες ή πρόσωπα (όπως π.χ. θρησκευτικά αντικείμενα, εθνικά σύμβολα, οίκοι λατρείας, χώροι διαμονής, εκπαίδευσης, ψυχαγωγίας κ.λπ.). Επίσης, προβλέπονται πρόστιμα που κυμαίνονται από 15.000 έως 150.000 ευρώ, και αναλογικές ποινές, που ξεκινούν από ένα και φθάνουν τα τρία έτη φυλάκισης. Η διερεύνηση και ποινική δίωξη των εγκλημάτων ρατσισμού και ξενοφοβίας θα γίνεται πια αυτεπάγγελτα.

Όπως καταλαβαίνετε, έχουμε να κάνουμε με μια λογοκρισία νέου τύπου , με προοδευτικό μανδύα αυτή τη φορά, που με πρόσχημα την προστασία των μειονοτήτων, απειλεί όποιες κατακτήσεις έχουμε πετύχει μετά την μεταπολίτευση στο μέτωπο της ελευθερίας του λόγου. «Εάν όμως η ελευθερία σημαίνει κάτι αυτό είναι το δικαίωμα να λες στους ανθρώπους αυτό που δεν θέλουν να ακούσουν», έλεγε ο Τζόρτζ Όργουελ. Και πράγματι, σε μια ελεύθερη κοινωνία , ένας ομοφοβικός , ένας ρατσιστής, ένας ακροδεξιός έχει και αυτός το δικαιωμα να εκφράσει ελεύθερα τις απόψεις του ή ,αν θέλετε, τις προκαταλήψεις του. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να τον αντικρούσει με επιχειρήματα, όχι όμως να τον κάνει να σωπάσει, όπως επιχειρεί ο νέος νόμος. Επίσης, σε μια ελεύθερη κοινωνία τιμωρούνται οι πράξεις και όχι το φρόνημα. Με τις προτάσεις της κυβέρνησης Παπανδρέου, μια ολόκληρη κατηγορία απόψεων ποινικοποιείται και ο οργουελικός όρος "έγκλημα σκέψης" αποκτά ένα νέο και , δυστυχώς, επίκαιρο νόημα ! Το κράτος απόκτά δικαίωμα ελέγχου στο τι θα λέμε και τί θα γράφουμε. Έτσι οδηγούμαστε σε μια κοινωνία που δεν επιτρέπει το διάλογο, την αντίθετη γνώμη, και την ανταλλαγή απόψεων, μια κοινωνία καταπιεστική και αποστειρωμένη, όπου όλοι φοβούνται μήπως με το λόγο τους προσβάλουν μια θρησκευτική ή εθνική ομάδα.(Για το τί συμβαίνει στον "πολιτικά ορθό" "παράδεισο" της Μ. Βρετανίας, όπου ισχύουν παρόμοιοι νόμοι, διαβάστε το εξαιρετικό αφιέρωμα του περιοδικού "Spectator")

Επίσης, αυτές οι προτάσεις καταπατούν την ισότητα απέναντι στο νόμο, αφού συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού αποκτούν από το κράτος τον τίτλο του επίσημου θύματος και απολαμβάνουν ειδικά δικαιώματα και ειδικής προστασίας που οι υπόλοιποι πολίτες δε δικαιούνται . Κάτι τέτοιο, αντί να ενισχύσει τη θέση των μειονοτήτων, θα μεγαλώσει την αντιπάθεια της πλειοψηφίας απέναντι σε αυτές και θα ηρωοποιήσει επικίνδυνους εξτρεμιστές, που κάτω από ενα καθεστώς ελευθερίας θα έμεναν περιθωριακοί . Και βέβαια, η νέα αντιρατσιστική νομοθεσία είναι προσβλητική και για τις ίδιες τις μειονότητες, αφού τις αντιμετωπίζει σαν ένα προστατεύομενο είδος, που έχει ανάγκη ειδικής φροντίδας από το κράτος-πατερούλη.

Αυτό που με ανησυχεί περισσότερο είναι πως , απ'ότι φαίνεται, ο νόμος θα περάσει χωρίς να ανοίξει μύτη. Ήδη η είδηση δεν αναφέρεται πουθενά παρά στα ψιλά των εφημερίδων. Η Αριστερά, που σε άλλες, πολύ μακρινές, εποχές, θα έβγαινε στους δρόμους για να υπερασπίσει την ελευθερία του λόγου, τώρα υποστηρίζει με πάθος τέτοιου είδους μέτρα, αφού η λογοκρισία γίνεται για τον "ευγενή" και "προοδευτικό" σκοπό της προστασίας των μειονοτήτων. Η κοινοβουλευτική Δεξιά εκτός του ότι είναι ανίκανη να αρθρώσει ένα σοβαρό ιδεολογικοποιημένο λόγο υπέρ της ελευθερίας, έχει αποδεχτεί πλήρως τα θέσφατα της σοσιαλδημοκρατικής "πολιτικής ορθότητας". Θα μείνουν μόνο κάποιες ακροδεξιές ομάδες που θα φωνάζουν ,αλλά δε θα τους δίνει σημασία κάνενας . Και όμως, το διακύβευμα από την ψήφιση ένος τέτοιου νόμου είναι τεράστιο αφού κρίνεται το μέλλον της σημαντικότερης, ίσως, κατάκτησης του πολιτισμού μας , της ελευθερίας του λόγου. Θα υπερασπίσουμε αυτό το δικαίωμα μας ή θα γυρίσουμε πίσω στις εποχές που ο λογοκριτής και ο χωροφύλακας αποφάσιζαν τί μπορούμε να πούμε και να γράψουμε;

[Διαβάστε επίσης : "Το δικαίωμα του Κ.Πλεύρη να εκφράζει ελεύθερα τις (απαράδεκτες) απόψεις του"]

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Η αριστερα το να εκφραζει λογο μισους κατα συγκεκριμενων κοινωικων ταξεων, εναντιον της συνταγματικης εννομης ταξης κλπ θεωρειται πολιτικος λογος. Δυο μετρα και πολλα σταθμα για ακομη μια φορα.

Ανώνυμος είπε...

Κ. Χορμοβίτη να υποθέσω ότι διαφωνείτε και με τον περιορισμό της ελευθερίας του λόγου, στην περίπτωση των φονταμενταλιστών μουσουλμάνων στο Η.Β.;

Τηλέμαχος Χορμοβίτης είπε...

Είμαι εναντίον κάθε περιορισμού της ελευθερίας του λόγου. Το βρετανικό κράτος πρέπει να πάψει να χρηματοδοτεί τις φονταμενταλιστικές οργανώσεις, δεν χρειάζεται να τις φιμώσει.

Δευκαλιων είπε...

O Παπανδρεου εχει ηδη φιμωσει στην πραγματικοτητα την ελευθερια του λογου εδω μερικα παραδειγματα:
Το καθεστώς της 4ης Οκτωβρίου ξεσκεπάζεται, πίσω από την Παπούα Νέα Γουινέα η Ελευθερία του τύπου
http://liberalcreta.pblogs.gr/2010/10/to-kathestws-ths-4hs-oktwbrioy-xeskepazetai-pisw-apo-thn-papoya-.html
Παπανδρέου: ο Τσάβες της ΕΕ φιμωνει τα ραδιοφωνα
http://liberalcreta.pblogs.gr/2010/07/659129.html
Κροκοδείλια δάκρυα από τους ναζί του καθεστώτος για τον θάνατο του Γκιόλια που οι ίδιοι σκότωσαν
http://liberalcreta.pblogs.gr/2010/07/655645.html
Φασιστική φίμωση του καναλιού SBC από το ψευδοπεντακομματικό καθεστώς της 4ης Οκτωβρίου
http://liberalcreta.pblogs.gr/2010/06/fasistikh-fimwsh-toy-kanalioy-sbc-apo-to-psefdopentakommatiko-ka.html
Το καθεστως τρομοκρατει και τους χρηστες του fb... ''KAI ΟΜΩΣ Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΚΟΥΤΟΥΠΗ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΩΞΗ ΚΑΙ ΔΙΩΞΗ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ''
http://liberalcreta.pblogs.gr/2009/12/kai-omws-h-ypothesh-koytoyph-einai-politikh-diwxh-kai-diwxh-ths-.html


Τωρα οσο αφορα τον ρατσιστικο λογο θα πρεπει να ξεκαθαρισουμε τι ειναι ελευθερια του λογου και τι εγκλημα. Η προπαγανδα υπερ της δολοφονιας εθνων δεν ειναι ''ελευθερια του λογου'', οπως αντιστοιχος λογος δεν ειναι νομικα ανεκτος ακομη και εναντιων ενος ατομου

Cacofonix είπε...

ξεκαθαρισουμε τι ειναι ελευθερια του λογου και τι εγκλημα

Μα αυτό είναι ο ορισμός της λογοκρισίας.

Ο καθένας θα πρέπει να έχει το δικαίωμα να πει ότι θέλει, όπως ο καθένας θα πρέπει να μπορεί να αντιμετωπίσει ένδικα κάποιον που του επιτίθεται έστω και φραστικά. Δηλαδή με άλλα λόγια να ο καθείς να έχει και την ευθύνη των λόγων του, εκτός των πράξεών του.

Grotesque Soulthorn είπε...

Αυτό σε συνδιασμό με τους δικούς μας 'παραδοσιακούς' νόμους περι βλασφημίας, προσβολής εθνικών, θρησκευτικών συμβόλων κτλ. αποτελεί την πιο σοβαρή παρέκκλιση από το Πολίτευμα. Εξαιρετικό άρθρο. Είμαι περιέργος να δω αν θα αντιδράσει κάποιο φιλελεύθερο κόμμα

Διαγόρας ο Μήλιος είπε...

Συμφωνώ μαζί σας, και αντιγράφω απόσπασμα από σχόλιο που άφησα στη διαβούλευση:

25 Φεβρουαρίου 2011, 09:00 | Διαγόρας ο Μήλιος Μόνιμος Σύνδεσμος

Γενικά είμαι κατά του περιορισμού της ελευθερίας του λόγου, όποια μορφή και να έχει αυτός.

Θεωρώ ότι η επικρατούσα αντίληψη που θέλει την ελευθερία της έκφρασης να έχει κάποια όρια είναι πιθανότατα εσφαλμένη, και το σφάλμα της ενδεχομένως να είναι εντοπίσιμο ακόμα και στο περίφημο παράδειγμα ότι δήθεν δεν μπορείς να φωνάξεις χωρίς λόγο «φωτιά!» σ’ ένα κατάμεστο θέατρο. (Oliver Wendell Holmes, Jr, στην υπόθεση Schenck v. United States στο Ανώτατο Δικαστήριο των Η.Π.Α. το 1919.) Για κάποιο λόγο ολόκληρος ο Δυτικός Πολιτισμός έχει εκλάβει αυτή την παροιμία ως αυτονόητη αιτιολόγηση για τη διά νόμου επιβολή ορίων στην (κατά τ’ άλλα) ελεύθερη έκφραση. Εγώ από την άλλη μεριά εξετάζω σοβαρά το ενδεχόμενο μια κοινωνία στην οποία θα ήταν αυτονόητο για τον πολίτη ότι πρέπει να κοιτάξει γύρω του για να διαπιστώσει με τα μάτια του αν υπάρχει πράγματι φωτιά πριν πανικοβληθεί να είναι πολύ καλύτερη από μια κοινωνία στην οποία ο πολίτης χάφτει αμάσητο το κάθε τι που φωνάζει ο κάθε άγνωστος φαρσέρ στο σκοτάδι, περιμένοντας από την πολιτεία με κάποιο μαγικό τρόπο να φροντίσει ώστε να μην υπάρχει φαρσέρ.

Ανώνυμος είπε...

http://www.southparkstudios.com/full-episodes/s06e14-death-camp-of-tolerance

Δημοσίευση σχολίου