Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2011

Πώς η αγορά των ταξι μπορεί να γίνει ανταγωνιστική χωρίς την παρέμβαση του κράτους


Διάφοροι κρατιστές είτε "εκσυγχρονιστικής" είτε "λαϊκίστικης" κοπής, δεν έχουν κουραστεί να μας επαναλαμβάνουν αυτές τις ημέρες πως τάχα "η αγορά των ταξι είναι από τη φύση της μη ανταγωνιστική" και πως τάχα ο καταναλωτής μπορεί να ωφεληθεί μόνο με τη "σοφή" κρατική παρέμβαση ή ακόμη και την πλήρη κρατικοποίηση του κλάδου. Όμως, γι' άλλη μια φορά, τα επιχειρήματα των κρατιστών διαψεύδονται από την ίδια την πραγματικότητα. Οι αυθόρμητες οικονομικες συναλλαγές μεταξύ των πολιτών και όχι οι πρωτοβουλίες των γραφειοκρατών είναι αυτές που μπορούν να καταστήσουν ακόμη και την αγορά των ταξι ανταγωνιστική. Από τη σημερινή "Καθημερινή":

"Μια βραδινή βόλτα σε σχετικά ερημικό προάστιο της Αθήνας όπου μια παρέα δεν μπορούσε να βρει ταξί στάθηκε η αφορμή για μια πρωτοποριακή και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ιδέα. Η αναζήτηση και εύρεση διαθέσιμων ταξί στην περιοχή όπου βρίσκεται κανείς, με το πάτημα ενός κουμπιού στο κινητό (έξυπνο) τηλέφωνο, ήταν το αποτέλεσμα εκείνης της βόλτας.

Πρόκειται για την υπηρεσία ΤΑΧΙ BEAT, η οποία «βγήκε» στον διαδικτυακό αέρα τον περασμένο Μάιο, προσφέρει τη δυνατότητα επιλογής οδηγού και έκτοτε έχει βρει χιλιάδες ενθουσιώδεις υποστηρικτές. Η εφαρμογή, η οποία αρχικώς λανσαρίστηκε για χρήση από iPhone και στη συνέχεια υποστηρίχθηκε και από λογισμικό android, παρέχει στον εγγεγραμμένο χρήστη τη δυνατότητα αναζήτησης ταξί μέσω κινητού τηλεφώνου. Η υπηρεσία, με τη βοήθεια τεχνολογίας εντοπισμού θέσης, που υποστηρίζεται από τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα, ενημερώνει τον πελάτη για τους διαθέσιμους οδηγούς ταξί σε κοντινή ακτίνα. Ο πελάτης λαμβάνει στη συνέχεια πληροφορίες για τους ελεύθερους οδηγούς που βρίσκονται στην περιοχή, το όνομά τους, το όχημά τους, τη φωτογραφία τους, αλλά και τη βαθμολογία που τους έχουν βάλει προηγούμενοι πελάτες. Ο υποψήφιος επιβάτης διαλέγει τον οδηγό που επιθυμεί κι εκείνος με τη σειρά του έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί ή να απορρίψει την κλήση. Η διαδικασία διαρκεί ελάχιστα λεπτά, ενώ το καινοτόμο της διαδικασίας έγκειται στο γεγονός ότι υπάρχει αξιολόγηση τόσο από τους πελάτες προς τους οδηγούς όσο και από τους οδηγούς προς τους πελάτες. Προϋπόθεση είναι να είναι εγγεγραμμένος στη βάση δεδομένων της υπηρεσίας και ο οδηγός του ταξί. Η εγγραφή των αυτοκινητιστών γίνεται με την υποβολή όλων των στοιχείων ώστε να πραγματοποιείται πλήρης πιστοποίησή τους και να διασφαλίζεται η νομιμότητα των οδηγών.

Σήμερα, η υπηρεσία μετράει περίπου 400 ταξί και πάνω από 20.000 εγγεγραμμένους χρήστες. «Εντυπωσιαστήκαμε από την ανταπόκριση των οδηγών ταξί, για τους οποίους είχαμε ορισμένες αμφιβολίες αρχικώς, ανησυχούσαμε ότι μπορεί να είναι λίγο τεχνοφοβικοί, ωστόσο παρατηρούμε ότι έχουμε περίπου 5 έως 8 εγγραφές επαγγελματιών ημερησίως», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Νίκος Δρανδάκης, ιδρυτής του TAXI BEAT. «Είχαμε εκπονήσει ένα πλήρες σχέδιο μάρκετινγκ όταν λανσάραμε την υπηρεσία, το οποίο στην πορεία διαπιστώσαμε ότι δεν χρειαζόμαστε, καθώς η διάδοσή της γινόταν από στόμα σε στόμα με θεαματικά αποτελέσματα», περιγράφει ο κ. Δρανδάκης. Το καινοτόμο της διαδικασίας έχει να κάνει με τη δυνατότητα αξιολόγησης τόσο του οδηγού όσο και του πελάτη, ενώ πρόκειται άμεσα να προστεθούν επιπλέον πληροφορίες για τους οδηγούς (γνώση ξένων γλωσσών, αν δέχονται κατοικίδια, αν δέχονται πιστωτικές κάρτες, αν διαθέτουν δίκτυο wi-fi). Στις σκέψεις των εμπνευστών του ΤΑΧΙ ΒΕΑΤ είναι η επέκταση της υπηρεσίας και σε άλλους κλάδους, ενώ η υπηρεσία για τα ταξί αναμένεται να «ταξιδέψει» και σε άλλες χώρες, κυρίως της Nότιας Ευρώπης."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου